Det är nu det börjar ta fart!

Jag var och tittade på en ny bil häromdagen. Misstänker nämligen att värdet på min nuvarande bil snabbt kommer att rasa, eftersom ingen kommer att vilja köpa en begagnad fossilbil inom en snar framtid. Men priset på den tilltänkta elbilen var lite väl högt, vilket får mig att tveka. Samma sak med mina motorcyklar. Borde man kanske sälja dom nu, då även dom kan rasa snabbt i värde? Det här är svårt, eftersom det handlar om mycket pengar för en privatperson.

När det gäller åkerier och transportföretag handlar det också om hur man skall välja framöver. Inte så kanske att man byter ut ganska nya fordon, men när det efter ungefär 10 år är dags att byta, så står man inför ett val. De fordon man köper kommer man att få leva med under många år framöver. Och vem vet vad städerna kommer att besluta om? Helt fossilfria stadsdelar är inte alls uteslutet inom mindre än 10 år. Eller att kraven på att få leverera till både offentliga aktörer och privata företag höjs, så att endast ellastbilar tillåts.

Vad har då tillverkarna av nya lastbilar och andra kommersiella fordon att erbjuda? Jo, nu börjar det hända saker. Man kan faktiskt redan nu köpa en lastbil som är helt elektrifierad. En bred produktportfölj erbjuds. Jaha – kan man ladda dom här bilarna någonstans? Just nu är det väl lite si och så med det, men jag tror inte man behöver vara så orolig. I många fall kommer det att fungera bra med laddning på hemmadepån och kanske någon extern stödladdning. Vi börjar också se embryon till fordon drivna av vätgas/bränsleceller.

En ellastbil kan ha mycket låga driftkostnader, då el är mycket billigare än diesel. Så totala livskostnaden kanske till och med blir lägre än för ett konventionellt fordon, även om inköpskostnaden är hög. Problemet är bara hur man skall finansiera köpet. Det är ungefär som att köpa ett riktigt fint hus eller en stor lägenhet. Att låna fem miljoner kronor kostar ca 4 000 kr/månad, vilket många klarar av. Men därmed inte sagt att någon bank vill låna ut så mycket. Samma för åkeriet, vem vill låna ut till företag i en bransch med tuffa villkor, hård konkurrens och låga marginaler? Här behövs mer kunskap i den stora omställning av transportsystemet som kommer att ske. Och det är här universiteten kommer in.

John Wedel, vd Logistik och Transport Stiftelsen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *