”Är mer och större bättre?”

John Wedel, vd LTS Foto Hilda Hultén

Stort är vackert, heter det. Men det borde kanske heta ”Stort är effektivt”.

Läste just i dagarna att en av våra stora livsmedelskedjor skall bygga ett nytt stort lager i Eskilstuna. Detta skall ersätta två befintliga lager i regionen på totalt 165 000 kvm. Kommer man att bygga ett enda lager då?

Varför det är lätt att undra över det, är just storleken. Går det verkligen att få effektivitet i ett så stort lager eller är det så att effektiviteten ökar med storleken? För många år sedan gick det en reklam på TV. I den var det två truckförare på Elgigantens stora lager som sa ”hej då” och ”vi ses igen om en vecka” till varandra. Sedan åkte dom iväg på plockuppdrag. Kontentan var att lagret var så stort att det tog lång tid att åka iväg och plocka varor.

Jag har å andra sidan hört någon säga att det finns en optimal storlek på ett IKEA-varuhus. Blir det för stort, så minskar effektiviteten. Det tar för lång tid att få in alla varor. Kanske är det sant, det låter ju rimligt i alla fall. Men när jag ser det nya IKEA-varuhuset som just nu byggs strax söder om Göteborg, så undrar jag om det verkligen stämmer.

Just skalekonomi är viktigt inom logistiken. När jag läste på Chalmers, i och för sig för väldigt länge sedan, så fick vi lära oss att skalekonomi gäller i alla branscher, utom för sågverk inom skogsindustrin. Det var för dyrt att köra virke långa sträckor från skogen till sågverket. Containerfartygen blir allt större och idag är de största på över 20 000 TEUs. Men kommer dom att bli ännu större? Förmodligen!

Visserligen har dom inte blivit längre på senare tid, ca 400 m. Kanske stannar storleksracet upp. Men jag betvivlar det. Det sägs också att flygplanen med Boeing 747 (jumbojet) och Airbus 380 har nått sin peak storleksmässigt. För landsvägstransporter har vi inte nått maximal storlek än. Snart kommer vi att få se allt fler stora lastbilsekipage.

Redan idag körs det rejält långa ekipage. Visserligen på dispens, men snart kommer vi att få se många av dessa i reguljär trafik på våra större vägar. Också inom järnväg gäller att stort är effektivt. Längre, tyngre och större tåg blir effektivare, men ställer också krav på större terminaler samt längre mötesspår och plattformar. Ibland kopplar man ihop två X2000, vilket dubblar kapaciteten.

För godstransporter siktar man mot 750 meter, vilket är ett europeiskt mål. Så vad gäller då inom logistikforskningen? Är större också bättre? Klart är att för liten storlek inte är bra. Det behövs en kritisk massa, dvs en minsta storlek. Om det också finns en övre maximal gräns låter jag vara osagt.

Jag tror dock definitivt på att det behövs en viss storlek på forskargrupper, för att dessa skall vara effektiva och framgångsrika. Här kommer LTS in. Genom att stödja logistikforskningen bidrar vi till att få fler forskare och mer projekt. Fler och större är bättre.
 

John Wedel, vd LTS

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *