Volvo investerar i amerikansk autonom-tech

Volvo Groups dotterbolag Autonomous Solutions investerar i amerikanska techbolaget Aurora för att skala upp utvecklingen av autonoma transportlösningar.Det är framtiden vi håller på att jobba fram: med uppkopplade autonoma fordon. Det är en spännande tid vi går till mötes, säger Anna Arbius på Volvo.

Volvo Autonomous Solutions är AB Volvos nyaste affärsområde, som initierades i januari 2020 för att ta industriella autonoma transportlösningar till marknaden. I april inledde bolaget ett strategiskt partnerskap med Aurora, en amerikansk startup inom autonom fordonsteknik, vars grundare har bakgrund från bland annat Tesla och Uber, för att tillsammans utveckla autonoma transportlösningar i stor skala. Auroras programvara Driver används i förarlösa fordon och backas av flera partners inom allt från produktion till logistik.

– Detta spännande partnerskap för oss närmare vårt mål att utveckla transporter som tjänst och kommer att påskynda vårt kommersiella erbjudande för hub-to-hub-applikationer i Nordamerika. Aurora är redan en ledande kraft inom autonoma system, och dess integrerade självkörningsstack, programvara, hårdvara och datatjänstplattform erbjuder tillsammans en tydlig väg mot effektiva och säkra lösningar på motorvägen på medellång sikt, kommenterar kommenterar Nils Jaeger, vd för Volvo Autonomous Solutions.

Samarbetet kommer att fokusera på integreringen av Aurora Driver i Volvos lastbilar på motorvägen och utvecklingen av branschledande ”transport as a service”-lösningar. Lösningarna bygger på Volvos produkter och meriter inom säkerhet och Auroras djupa kompetens inom utveckling av självkörande system.

– Sedan det första projektet tillsammans 2018 har Aurora utvecklat en djup respekt för Volvo, dess ingenjörsprocess och dess engagemang för säkerhet. Med det förarbete som nu läggs genom etableringen av Volvo Autonomous Solutions och skapandet av Auroras branschledande sensorsvit är vi glada över att tillsammans utveckla självkörande lösningar med Volvos imponerande kundnätverk, kommenterar Sterling Anderson, medgrundare och Chief Product Officer på Aurora.

I ett första steg kommer samarbetet fokusera på hub till hub-applikationer i Nordamerika och på sikt bidra till företagets satsning på transporter som tjänster.

Fortfarande en bit till målet

En kommersiell lansering för autonoma lastbilar fortfarande ligger en bit in i framtiden även om företaget jobbar mot det målet.

– När autonoma lastbilar blir kommersiella är ju en sån fråga som ingen egentligen kan svara på för vi är alla i en ganska tidig utvecklingsfas. Tanken med där här samarbetet är att det ska accelerera vår utveckling, säger Anna Arbius, pr-ansvarig på Volvo Autonomous Solutions.

Ett nära samarbete med kunder och teknikpartners är nödvändigt för att kunna utveckla rätt funktionalitet i framtidens autonoma lastbilar. Men det finns andra hinder på vägen som inte ligger i företagets händer, utan politikernas.

– Vi behöver ha en infrastruktur som finns på plats, så det är inte bara i utvecklingslagets händer utan det finns också politiska delar som måste tillkomma.

Därtill kommer frågor kring 5G och fordonens uppkoppling, säkerhet och hur det ska fungera i praktiken som måste lösas.

– Det finns en diskussion om uppkoppling, eftersom autonoma fordon är uppkopplade, och hur det ska skötas i cyberspace. Vi kan ta fram autonoma fordon men för att de ska kunna verka i samhället måste politikerna göra sin del.

Att integrera Aurora Driver i lastbilarna är ett stort steg på vägen som kan sätta fart på utvecklingen.

– Alltihop är ju jättespännande. Det är framtiden som vi håller på att jobba fram här med uppkopplade autonoma fordon, så det är en spännande tid vi går till mötes.

Av Emanuel Lehtonen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *