Swedavia utvecklar nytt logistikområde vid Landvetter

Swedavia säljer nu 32 000 kvm logistikmark vid Landvetter till Caterpillar-återförsäljaren Zeppelin, som samlar sin regionala verksamhet och bygger nytt huvudkontor här. Swedavia inleder också utvecklingen av ett helt nytt logistikområde på Landvetter, med plats för 350 000 kvm logistikyta. ”Efterfrågan på logistikmark är enorm” säger Stefan Stenberg, vd Swedavia Real Estate.

Swedavia säljer två tomter i logistikparken vid Landvetter, Airport City Göteborg Logistics Park 1 vid Landvetter, till Zeppelin Sverige AB som är exklusiv återförsäljare i Sverige för anläggningsmaskin-tillverkaren Caterpillar Inc (CAT). På totalt ca 32 000 kvadratmeter planerar Zeppelin att etablera ett svenskt huvudkontor med cirka 100 arbetsplatser tillsammans med en serviceanläggning som blir en heltäckande bas för Zeppelins samtliga verksamheter i västra regionen.

Zeppelin är återförsäljare för Caterpillars anläggningsmaskiner i Sverige. Foto CAT

Tyskägda Zeppelin säljer nya och begagnade entreprenad- och gruvmaskiner, uthyrningstjänster samt motorer och elgeneratorer. I utbudet finns mer än 100 maskintyper, från minigrävmaskiner till gigantiska gruvtruckar, och i Sverige har Zeppelin cirka 440 anställda på 14 platser från norr till söder.

– Idag är vi utspridda på ett par olika platser i Göteborgsområdet. Med nya anläggningen samlar vi våra kompetenser på en och samma plats vilket är ett viktigt mervärde för både våra kunder och vår verksamhet, berättar Volker Poßögel, vd för Zeppelin i Sverige och Norden i ett pressmeddelande.

Försäljningen sker genom bolagsförsäljning av två av Swedavias markägande bolag inom området, överlåtelsen till Zeppelin ägde rum den 1 juli för ett underliggande fastighetsvärde om cirka 39,8 miljoner kronor. Byggstart förväntas ske under andra kvartalet 2022 och inflyttning sker sommaren 2023.

– Tack vare att vi bygger nytt kan vi utforma anläggningen helt utifrån våra egna svenska behov, med den senaste tekniken och enligt Zeppelin och Caterpillars höga standarder. Tack vare det utvalda läget kan fler nyttja anläggningen från ett större upptagningsområde. Det blir lättare än någonsin att ta sig till oss oavsett färdsätt, fortsätter Volker.

– Planen är att vi ska kunna byggstarta den nya logistikparken om 2-3 år, berättar Stefan Stenberg. Foto Swedavia

Snart slut på logistikmark

Logistics Park 1 är Airport City Göteborgs första logistikpark där utvecklingen påbörjades för omkring tio år sedan med DB Schenker Logistics etablering i området, vars första etapp stod klar 2011, som nu mäter 46 000 kvm. Under många år stor utvecklingen i området sedan stilla, men under 2019-2020 gick proppen ur och fyra större logistikfastigheter byggdes i parken för Postnord TPL, Rajapack, Vätterleden Logistik, Dawa Däck, och Bevego, på sammanlagt 106 000 kvm. Nu omfattar parken totalt 150 000 kvadratmeter lager- och logistikyta.

– Det finns några tomter kvar, främst mindre sådana, men marken börjar ta slut. Därför inleder vi nu utvecklingen av etapp 2, eftersom vi ser att marknaden finns där. Tillväxten är hög och efterfrågan på logistikmark är enorm, berättar Swedavia Real Estates vd Stefan Stenberg.

Kan bli JV-lösning igen

Logistics Park 2 blir omkring dubbelt så stor som Park 1, och totalt ska en detaljplan för cirka 350 000 kvadratmeter ”moderna och effektiva lager- och logistikbyggnader” nu arbetas fram.

– Vi inleder detaljplanearbetet nu och planen är att vi ska kunna byggstarta etapp 2 inom 2-3 år, berättar Stefan Stenberg.

På visionsbilden över Airport City Landvetter skymtar Logistics Park 2 i väster. Bild: Krook & Tjäder

I utvecklingen av den första logistikparken vid Landvetter samarbetade Swedavia kring utvecklingen i ett joint venture med logistikfastighetsutvecklaren Bockasjö, som också stått för fem av de sex större logistiketableringarna i parken.

– Vi kommer nog att exploatera marken med många olika metoder och flera olika partners. Både genom markförsäljning, gemensam, och egen utveckling. Men det kan absolut bli aktuellt med ett JV igen, liknande det vi hade med Bockasjö, säger Stefan Stenberg.

Logistikparkerna ingår i Airport City Göteborg, flygplatsstaden med lager- och logistikverksamheter, kontor, hotell, handels- och arbetsplatser, som Swedavia utvecklar tillsammans med partners i anslutning till Göteborg Landvetter Airport. Flygplatsstaden växer fram etappvis och beräknas vara fullt utbyggd 2045.

Av Hilda Hultén

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *