Skrym tar upp kampen mot onödig luft


Jakob Nordfeldt med kollegor på startupen Skrym har i konkurrens med 220 andra företag vunnit acceleratorn Stings tävling Test Drive Climate Action som ska sätta fart på affärsidéer som kan skynda på klimatomställningen.

Från acceleratorn Sting kommer många framgångsrika startups som Sellpy, Karma och Airmee. Nästa företag på tur kan vara Skrym – som med ett datadrivet system för att optimera förpackningsstorleken minskar luft i paket – och därmed i hela transportkedjan. I höstas vann de nämligen Stings nya tävling för att locka fram affärsidéer som kan positivt bidra till klimatomställningen.

– Det är otroligt roligt och hedrande, och innebär en jättestor möjlighet för oss kunna växa och utvecklas genom coachning och kontakt med affärsänglar, säger Jakob Nordfeldt.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är jakob_nordfeldt-247x300.jpg
Jakob Nordfeldt. Foto Skrym.

E-handelns ”fula ankunge”

Skryms idé bygger på ett studentarbete från Handelshögskolan i Stockholm som Jakob deltog i under 2018, som blev uppmärksammat av Global Challenges Foundation. I samarbete med Adlibrisgruppen undersökte studenterna e-handlares emballageförbrukning i syfte att analysera hur denna kan minska, och med det kostnader och utsläpp.

– Vi upptäckte snabbt att förpackningen var något av e-handelns fula ankunge och ett område där det mesta fortfarande sker manuellt, förklarar Jakob Nordfeldt.

Använda data på nytt sätt

I februari 2020 bildades Skrym, och under sommaren byggdes en prototyp till ett system tillsammans med andra studenter från bland annat KTH och Oxford. Systemet, som planeras att lanseras fullskaligt till nästa höst, kommer vara en så kallad SaaS-plattform “software as a service” och använder produktdata och orderdata i en algoritmisk optimering som kan hitta rätt emballage redan i checkouten.

–  Med det kan vi både välja rätt emballage för varje order och utvärdera emballagesortimentet baserat på alla ordrar.

Den statistik som genereras kan nämligen användas för att ta fram ett förslag på ett optimalt emballagesortiment, utifrån företagets försäljning och produktsortiment, och användas vidare i transportkedjan när paketet levereras ut till kund.

–Vi har testat det på historisk data hos pilotkunder under våren, och resultaten är positiva. Ett exempel från en av pilotkunderna, visar att minskningen i förpackningsluft med vårt system motsvarade 85 fulla lastbilar på ett kvartal, säger Jakob Nordfeldt.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Skrym-Team-Pic-1024x731.jpg
Skryms team: Max Danielsson, Nora Hallqvist, Konrad Wihl, Emelie Bergström, Mert Mercan, Jakob Nordfeldt och Prasanna Balaji. Foto Skrym.

Kunder: TPL och e-handel

E-handelsföretag och tredjepartslogistiker är de som Skrym ser som framtida användare av systemet. Stings kompetens, nätverk av affärsänglar och investerare och investeringsbidrag på en halv miljon SEK göra det möjligt att lansera en första version av systemet till hösten 2021.

– Vår målsättning är att det ska vara kommersiellt tillgängligt så att även små e-handlare ska kunna vara med. Det finns mycket att tjäna, inte bara för miljön utan för e-handlare i form av minskade omkostnader för transport och emballage – utan att man behöver spendera miljoner på packmaskiner.

Jakob Nordfeldt och de övriga Skrym-medarbetarna har det gemensamt att de är meningsdrivna, och vill göra skillnad i branschen.

– Vi ska vara inne och jävlas tills det blir mer hållbart och effektivt. Även om vi skulle bli utkonkurrerade så innebär det att vår idé ändå blivit en naturlig del i logistikkedjan. På det sättet vinner vi vad som än händer.

Av Klara Eriksson

Stings motivering:
“With a scalable solution ready to go, simple and straight forward approach, and high rankings in business and market potential with a true climate impact, Skrym is addressing an industry in big need of innovative ideas and solutions.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *