Samlat lager ger effektivare hantering

På skyltar i taket är destination och mottagare tydligt uppmärkta.

Bring samlar tre verksamheter i Mölnlycke, Göteborg i ett nytt logistikcenter. I anläggningen kombineras lagring för flera av Brings affärsområden – ett nytänkande grepp som effektiviserar både ytanvändning och transporter.

 

I januari invigde Bring sitt nya, 11 500 kvm stora multilager i Mölnlycke, som byggts och ägs av Catena Fastigheter. Terminalen konsoliderar Brings tre tidigare terminaler i Mölndal, Gamlestaden och på Hisingen på samma ställe och kombinerar både kontor och godsflöden från flera olika affärsområden; Express, Distribution, Frigo och Home Delivery i samma lokaler.

– Vi samlar kyl-och frys, torr- och tullvaror i samma terminal. Det vi gör här är ganska nytäkande i vår bransch, säger terminalchef Niclas Coster när han stolt visar runt i den nya anläggningen.

Att flera affärsområden delar kontor ger en helt annan interaktion, menar han.

Terminalchef Niclas Coster

– Vi får snabbare beslutsvägar och nya möjligheter för våra medarbetare att utvecklas och söka nya tjänster inom andra affärsområden i företaget. Även erbjudandet till kunderna blir mer komplett.

Den nya terminalen ligger i Mölnlycke industriområde i Härryda kommun, någon kilometer utanför Göteborgs stad. Terminalens placering invid riksväg 40 är optimal, både regionalt och för Brings nationella nätverk. Lagerplaceringen gjorde också att samtliga medarbetare följde med i flytten.

– Det tar ca 15 minuter härifrån till Avenyn, och bussarna går hit från Korsvägen var sjätte minut. Vi analyserade spridningen av våra medarbetare innan flytten, och bara några få har fått längre resväg.

 

Flera volymer på samma yta

Lagret är luftigt och eftermiddags-lugnt. Verksamheten pågår dygnet runt med intensivast verksamhet på natten och morgontimmarna. På skyltar i taket är destination och mottagare tydligt uppmärkta och avställningsytorna är tydligt markerade med färglinjer på betonggolvet. Här hanteras allt från tullvaror, livsmedel och e-matkassar till dryck, vitvaror och möbler. Lagret har en tempererad del och huvudlagret har terminalytor för paket- pall och styckegods i ena änden och ett höglager för lagring och hemleveranser i den andra.

Golvytorna används för olika volymer under olika delar av dygnet.

– Vi utnyttjar samma golvytor för flera olika kundvolymer under olika delar av dygnet. Det blir kostnads och resurseffektivt.

Konsolideringen har också gjort att man nu kan öka fyllnadsgraden i bilarna.

– En möbel kan köras ut tillsammans med en tvättmaskin och en matkasse i samma bil om de ska till samma område. Det har blivit synnergier direkt.

Även byggnaden är väloptimerad. Bland annat tas överskottsenergin från de tempererade lagren till vara på i retur till bergvärmeanläggningen samtidigt som man installerar solpaneler på terminaltaket vilket tillsammans halverar energiförbrukningen mot tidigare terminalstruktur.

Kontorsdelen har vilorum och utrymmen för chaufförer i internationell linjetrafik och i källaren finns ett gym där medarbetarna kan träna.

På baksidan av terminalen finns ett utlämningsställe för konsumenter som själva vill hämta sina varor. Utmaningarna för Brings verksamhet är framförallt ökade kundkrav.

– Konsumenter förväntar sig allt tätar och snabbare leveranser, på tider som passar dem, gärna kvällar och helger. Vår expressverksamhet utnyttjades främst för B2B-flöden tidigare, men nu blir det alltmer hemleveranser till privatpersoner, säger Niclas Coster.

Även bristen på yrkeschaufförer är en svår nöt att knäcka – särskilt för tyngre fordon.

– Chaufförsbristen är en av de största utmaningarna vår bransch står inför.

Text och foto Hilda Hultén

 

Om Brings Mölnlycke-terminal

  • Terminalen har en total yta på 15 000 kvm varav 11 500 kvm är lager, med produktionsområden för kyl och frys, paket- och pallhämtning, hemleveranser samt ett höglager.
  • Terminalen är utrustad med solceller på taket och möter kraven för ”Green building” certifiering. Man testar även elbilar och ska få en egen HVO-tank till området.
  • Av de ca 75 personer som jobbar på anläggningen jobbar ett 50-tal på kontoret och omkring 25 på terminalen.

 

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *