Mio vill möblera om möbelbranschen

Mio har fördubblat omsättningen sedan 2013.Nu satsar bolaget på att bygga ut sin logistikkostym rejält, både i Tibor och med ett nytt lager i Stockholm. Foto Mio

Mio växer så det knakar – till 2022 är målet att vara störst i Sverige på möbler och inredning och omsätta 8 miljarder.
Planerna kräver stora logistikytor, och nu planerar bolaget för en jätteutbyggnad i Tibro.
– Vi kommer att behöva ha 130 000–150 000 kvm lager för att klara tillväxten, idag har vi 80 000, berättar Mios vd Björn Lindblad.

I Västsveriges möbelcentrum Tibro bubblar det av logistiktillväxt. 2016 flyttade Svenssons i Lammhult sin logistik till Tibro och LGT Logistics, som specialiserat sig på möbellogistik och hanterar totalt 1,8 miljoner kubikmeter gods om
året. LGT hanterar även logistiken för möbelkedjan Mio, som nu storsatsar.
– Vi är inne på en tillväxtresa, och när man hanterar så stora volymer som vi gör, med ett relativt lågt varuvärde, är logistiken helt avgörande, säger Björn Lindblad, vd på Mio.

Mios vd Björn Lindblad. Foto Mio

Bygger nytt och rustar upp
Under året har Mio köpt två fastigheter, som företaget tidigare varit hyresgäst i: dels är det företagets
huvudkontor och lager på ca 40 000 kvm och i oktober köpte Mio även Swedewoods gamla produktionslokal på ytterligare 40 000 kvm, där tillverkningen av fanérmöbler för Ikea ladesned 2012 efter vikande efterfrågan. Lokalen har
använts av Mio för logistikändamål sedan dess, men ska nu rustas upp rejält. Mio har dessutom köpt 225 000 kvm anslutande mark intill huvudkontoret av kommunen. På tomten har markarbeten inletts med mål att kunna flytta in i nya
lokaler hösten 2020.
– Vi projekterar och gör förstudier där vi tittar på dimensionering och utformning av utbyggnaden.
Vi räknar med att behöva totalt 130 000–150 000 kvm lageryta till 2022, idag har vi 80 000, så det är i den storleksordningen vi rör oss, berättar Björn Lindblad.
Mio skaffar samtidigt ett 9 000 kvm stort lager i Slagsta söder om Kungens Kurva i Stockholm, som planeras tas i drift sommaren 2019.
– Stockholmslagret kommer främst att användas till varuutlämning.

– Vi är inne på en tillväxtresa, och när man hanterar så stora volymer som vi gör, med ett relativt lågt varuvärde, är logistiken helt avgörande, säger Björn Lindblad. Foto Mio

Från världen till Tibro
Möbelkedjan Mio grundades 1962 i Helsingborg som Möbelhandelns Inköps Organisation, som senare förkortades till MIO, och flyttade till Tibro på 1970-talet. Mio är handlarägt och har 73 butiker och årligen hanterar företaget omkring 700 miljoner kubikmeter gods. År 2013 blev Mio störst på soffor i Sverige och 2017 blev man störst även på sängar. Produktionen finns i hela världen; sängarna tillverkas i Sverige och Baltikum och stoppade möbler tillverkas främst i Baltikum och Östeuropa, där Mio även har en logistikhub. Mycket kommer också från Asien. Tibro har både för- och nackdelar ur logistikläges-synpunkt,
menar Björn Lindblad.
– För oss är det viktigt att finnas nära våra produkter, och vi har vårt huvudkontor i Tibro. En annan fördel är att är mark- och lokalpriserna låga här. Men returgodshanteringen blir däremot något mer mer utmanande.
Mio samarbetar också med Jula för att ta in gods på järnväg via torrhamnen i Falköping.
– Vi vill gärna utnyttja järnvägen mer, det är bara fem mil till Falköping.

Fördubblad omsättning
De senaste åren har varit omvälvande, Mio har gått från att omsätta 3 miljarder år 2013 till 6,5 miljarder idag.
– Vi har en fantastisk tillväxt. Grunden är att kunderna gillar det vi gör, vi har lyckats skapa ett sortiment och varor till rätt pris.
E-handeln växer också kraftigt och har nu 30 miljoner besökare per år. Mio jobbar mycket med kringservice som hemleverans, inbärning, montering och även inredningstjänster, och ett lyckat grepp har varit att inkludera e-handelsförsäljningen i butikerna.
– Om en kund i Lidköping köper en soffa på nätet så tillfaller den försäljningen butiken i Lidköping, även om soffan inte ens passerar butiken.
Det blir inget kanalkrig utan butikerna gynnas av e-handeln också.
Planen framåt är ganska kaxig.
– År 2022 ska vi omsätta 8 miljarder per år och vara Sveriges ledande möbel- och inredningsföretag.
Och potential finns. Enligt Björn Lindblad ligger möbelhandeln efter den övriga detaljhandeln i både digitalisering och konsolidering.
– Det är en fragmenterad bransch, Mio, Ikea och Jysk har tillsammans 50 procent av marknaden. I annan detaljhandel har de tre största aktörerna 70-80 procent marknadsandel, så varför skulle det behöva vara annorlunda för oss?

Av Hilda Hultén

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *