Han leder Stena Lines digitaliseringsresa

– På Amazon jobbar också människor med armar och ben och vanliga förmågor. Det är egentligen ingen skillnad förutom inställningen, säger Amer Mohammed. Foto Peter Nilsson, Ateljé Marie

Stena Line har satt kursen mot en digital framtid. Målet är att bli världens första kognitiva färjerederi. ”Om Amazon kan – varför skulle inte vi kunna?” säger, Stena Lines digitala innovationschef Amer Mohammed.

Det senaste året har artificiell intelligens, AI, i form av chattbotar och självlärande system börjat testas och införas på flera håll hos Stena Line. Och det är bara början – år 2021 ska Stena Line vara helt och hållet assisterat av AI. Målet är att bli världens första kognitiva färjerederi. AI-satsningen har gett svallvågor och uppmärksammats vitt och brett, bland annat vann Stena Line priset för Årets digitala innovation på CIO Awards i december. Men i ett traditionellt färjerederi med anor från 1962 är det kanske inte så konstigt att satsningen sticker ut.

– Shippingbranschen är ganska traditionell så det är ganska lätt att väcka uppmärksamhet, säger Amer Mohammed, Head of digital innovation på Stena Line.

 

Lika stort som elektricitet

AI är ett samlingsbegrepp för självlärande system och enligt Amer Mohammed en grundbult för digitalisering med genomslagskraft i nivå med elektricitetens.

– Det är inget tillval utan en självklarhet som ingen kommer att klara sig utan.

Ytterst handlar AI-satsningen om ren överlevnad för företagen.

– Om vi ska finnas kvar om 20 år måste vi bli mer relevanta i allt vi gör, säger Amer Mohammed. Foto Peter Nilsson, Ateljé Marie

– Om vi ska finnas kvar om tjugo år måste vi bli mer relevanta i allt vi gör. I slutänden handlar allt om människor – vi måste kommunicera personligt, logiskt och relevant, oavsett om det är med en chaufför eller resenär.

En innovation som just nu testas är chattboten Stina, vars främsta uppgift blir att förbättra kommunikationen med kunderna.

– Många samtal och mail vi får gäller enkla frågor, som avgångstider, regler eller biljetter. Det finns ingen anledning för oss att sköta det manuellt om en maskin gör det snabbare och bättre.

 

Mix av lösningar

Stena Line tittar på allt från autonoma fartyg till automatiserad prissättning, till system som automatiskt rättar felstavade namn vid bokningar, kategorisera cvn och hittar fallgropar i avtal. Ofta är lösningarna baserade på en mix av flera befintliga system och egna lösningar. Stina bygger t ex på Amazons voice recognition, Messenger och IBMs Watson. Lösningen tog tre veckor att bygga.

– Man behöver inte utveckla systemen, AI-tjänster finns att köpa billigt och kan kombineras med andra tjänster du köper, hyr eller utvecklar själv.

Utgår man från färdiga tjänster behöver man inte heller så stor specialistkompetens, menar han.

– En vanlig utvecklare kan göra det mesta av det vi behöver göra.

 

Bra innovationsklimat

Gruppen han leder jobbar i alla delar av verksamheten.

– Min grupps roll är att tillsammans med verksamheten sätta upp visionen och målbilden, och sedan få de som arbetar i verksamheten att ta över ägarskapet i innovationsprojekten, känna att de har inflytande och att de får lov att förändra saker. Det kan vara ovant för någon som kanske jobbat på samma sätt i 14 år. Men de flesta tycker det är kul.

Amer Mohammed kommer från Stockholm och ser ingen större skillnad på innovationsklimatet i Stockholm och Göteborg.

– Generellt finns kompetensen, engagemanget och viljan att förändra i alla större städer. Sen kan det vara svårt att veta var jobbmöjligheterna finns. Många tech-personer söker sig nog till traditionella tech-bolag. Då är det roligt när bolag som Volvo och Stena Line sticker ut hakan och gör coola grejer.

 

Amazon hot i horisonten

Ett av hoten även mot redarna tycks vara Amazon – den “stora stygga vargen” som hela e-handelsvälden och detaljhandeln nervöst sneglar efter. Ett hot som Amer Mohammed tycker alla bör ta på allvar.

– Man ska vara totalt orolig. Amazon fick shippinglicenser förra året och är en spelare som gärna tar hela kakan från dörr till dörr.

Egentligen är det inget som skiljer Stena Lines potential från Amazons

– På Amazon jobbar också människor med armar och ben och vanliga förmågor. Det är egentligen ingen skillnad förutom inställningen.

Text Hilda Hultén

 

Prismotivering ”Årets digitala projekt”:

”Framtiden närmar sig allt snabbare – det som var science fiction igår är strategisk realitet idag. Att den senaste tekniken kan bli en hävstång som förändrar allt från processer till affärer är Årets Digitala Projekt ett praktexempel på. En helhjärtad satsning på AI, chattbottar och smarta algoritmer är fundamentet i den digitala transformationen, som ska ta det anrika rederiet till nästa nivå. Årets Digitala Projekt är Stena Lines AI-satsning.”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *