Fredagsmyset får nytt lager

Höga smaker på gaffeln. Santa Marias 33 000 kvadratmeter stora lagerlokal på Kraftvägen i Kungsbacka invigdes i mars 2017.

Från nya lagret i Kungsbacka förser Santa Maria hela Europa med exotiska smak av t ex tex-mex, asiatiska och indiska koncept, BBQ-produkter och Street Food. Men företaget, som tog fredagsmyset till Sverige, har en 105 år lång historia i Göteborg.

I mars invigde Santa Maria, som är en del av finska Paulig Group, sitt nya distributionscenter i Kungsbacka. Det sex fotbollsplaner stora lagret har kostat 350 miljoner kronor och förser hela Europa med kryddor, Tex mex, asiatiska och indiska koncept, BBQ-produkter och Street Food.

Om- och tillbyggnaden av Santa Marias nya distributionscenter inleddes i november 2015. Då hade fastigheten stått tom i några år, efter att Elanders tryckeri flyttat ut. Ett år senare hade projektet resulterat i en 12 000 kvadratmeters nybyggnation och en renoverad lageryta på cirka 21 000 kvadratmeter. Dessförinnan hade 1 000 pålar satts i marken och 3 miljoner liter betong blandats.

 

– Det här har varit ett långt och tufft projekt. Vi har renoverat, byggt nytt, flyttat ut från tre gamla lagerlokaler och in här. Samtidigt har medarbetarna sköt ”business as usual, säger Johan Sundelin.

Hyllade medarbetare

I januari 2017 kunde alla utleveranser till kund göras från det nu officiellt invigda distributionscentret. Bland gästerna fanns grannar, kunder, leverantörer, kommunrepresentanter och press. Men i centrum för hyllningarna stod de 60 av Santa Marias medarbetare, som har lagret som arbetsplats och som hade slitit hårt för att få till en lyckad flytt:

– Det här har varit ett långt och tufft projekt. Vi har renoverat, byggt nytt, flyttat ut från tre gamla lagerlokaler och in här. Samtidigt har medarbetarna haft uppgiften att sköta ”business as usual”. De är väl värda att hyllas och jag vill tacka dem för deras stora engagemang och lösningsorienterade sätt att ta sig an alla utmaningar, säger vd Johan Sundelin.

 

Tog fredagsmyset till Sverige

Göteborg har under sekler varit Sveriges stora importhamn för kryddor och företagets historia i Göteborg går tillbaka 105 år. År 1911 öppnade C. Leon Berg en liten te- och kryddhandel i Göteborg. Där arbetade han fram till sin död, då släktingarna Nordlund och Falk tog över och döpte kryddboden till Nordfalks. Under hela 1900-talet expanderade verksamheten och blev snart Sveriges största kryddföretag.

Men det största genombrottet kom med lanseringen av Santa Maria Tex Mex på 80-talet, som fick ett enormt genomslag.

Det en gång familjeägda företaget är idag en finskägd, europeisk koncern, med drygt 900 anställda och en växande internationell publik. Idag säljs Santa Marias produkter i 34 länder i hela Europa. Santa Maria är mest känt för sitt tex-mex-sortiment, men har ett brett sortiment av kryddor, BBQ, asiatiska matkoncept och Street Food. Sedan 2011 är Santa Maria helägt av finska Paulig Group, en internationell livsmedelskoncern som grundades 1876.

Paulig Groups koncernchef Jaana Tuominen höll tal och klippte bandet, tillsammans med Johan Sundelin, vd på Santa Maria och chef för koncernens World Foods & Flavouring-division.

Att valet av distributionscentrets placering föll på Kungsbacka, menar Johan Sundelin är naturligt. Redan innan fanns här tre lager för Santa Marias färdigprodukter. Men med tiden växte Santa Maria ur lagerlokalerna; svenskarnas aldrig sinande taco-konsumtion krävde större ytor. Nu har man samlat allt under ett tak, med plats för 30 000 pallar.

– Kungsbacka ligger geografiskt fördelaktigt placerat för vår verksamhet och vi upplever samarbetet med både kommunen och näringslivsrepresentanter här som mycket gott. Det känns roligt att kunna visa att vi satsar långsiktigt och tryggar arbetstillfällen i kommunen även fortsättningsvis, säger Johan Sundelin.

 Text Hilda Hultén

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *