Forskar i e-handelns returer

Returerna har stor inverkan på logistiken och miljön, i snitt kräver en retur tre gånger så mycket hantering än att skicka en vanlig e-handelsorder. Foto UPS

Miljarder av de varor som e-handlas varje år i Europa skickas tillbaka, inom mode är returandelen 60 procent. Och returen gör ofta en betydligt längre resa än själva leveransen. ”Konsumenterna har ingen aning om att det ser ut så här” säger Sharon Cullinane, professor i hållbar logistik som forskat i e-handelsreturernas miljöpåverkan.

I Europa returneras i genomsnitt 22 procent av allt som köps på nätet. När det gäller mode är siffran 60 hela procent och inom t ex festkläder är siffran över 90 procent. Bara inom EU sker omkring tre miljarder returförsändelser varje år.

– Returerna har stor inverkan på logistiken och miljön, det handlar om flera miljarder paket som skickas tillbaka till e-handlarna, säger Sharon Cullinane.

– Ingen vågar vara först med att ta betalt för att skicka tillbaka varor, säger Sharon Cullinane. Foto Hilda Hultén

Hon är professor i hållbar logistik vid Göteborgs universitet. I januari slutförde hon och kollegan Michael Browne, professor i logistik och urbana godstransporter på Handelshögskolan, ett tvåårigt forskningsprojekt kring e-handelsreturernas miljöpåverkan, finansierat av Energimyndigheten.

På Northern Lead Day i Göteborg i april berättade hon om forskningen, som fått stor medial uppmärksamhet.

– Vi har tittat på vad som händer med returer från e-handeln i Sverige, och resultaten är väldigt förvånande för många. De flesta konsumenter har ingen kunskap om returlogistik, de tror att paketet går upp i rök när de lämnar in det på posten.

Komplex returlogistik

Det första som förvånar är att andelen returer är så hög – det andra är vilken komplex resa returpaketen tar. I snitt kräver en retur tre gånger så mycket hantering än att skicka en vanlig e-handelsorder.

– För leveransen går varan generellt från ett lager via ett par terminaler och sedan till kunden. Men för returer går varan först via ett par terminaler för att sedan skickas till tredje land, som Estland, Polen eller till och med Asien, för sortering och och bearbetning – för att sedan skickas tillbaka till lagret i Sverige. Returen kan ta en resa halvvägs runt världen.

Många onödiga returer

Enligt Sharon Cullinane finns det ibland godtagbara orsaker att skicka tillbaka varor.

– Produkten kan vara fel eller trasig, en vanlig anledning till retur är att varan inte ser ut som på hemsidan eller att den inte möter förväntningarna. Det finns dock en hel del onödiga returer. Exempelvis hämtas 10 procent av alla e-handlade varor aldrig ut.
Enligt Sharon Cullinane krävs tre viktiga åtgärder: Minska andelen returer, förbättra effektiviteten i returprocesserna och förbättra miljöaspekterna i de resurser som används, t ex genom elektriska fordon och grönare lager. När det gäller att minska returerna är konsumentinformation helt centralt. Att leverera snabbare, minska felskickade varor och titta på mönster i vilka produkter som returneras, är andra sätt att minska returerna. I vissa fall kan man också undvika returen genom att inte alls ta tillbaka varan – ofta är det faktiskt mer ekonomiskt att bara skicka en ny.

Enligt Sharon Cullinane är e-handlarna väl medvetna om problemen med fria returer.

– Men ingen vågar vara först med att ta betalt för att skicka tillbaka varor.

Av Hilda Hultén

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *