”Ellos kommer alltid ligga i Borås”

Mathias Parkhagen intervjuas på scen av Hilda Hultén under D-Logistik i Göteborg i oktober. Foto Klara Eriksson

Mathias Parkhagen, logistikdirektör på Ellos sedan 2,5 år tillbaka, står vid rodret när Boråsföretagets logistiksystem byggs om för kunna möta e-handelskundernas leveranskrav. På D-Logistik snackade han e-handelslogistik med Intelligent Logistiks chefredaktör Hilda Hultén.

Mathias Parkhagen har ett helt arbetsliv i logistikens många skrymslen och vrår bakom sig, från bland annat Nelly, DHL, Bring och Proflow. Sedan april 2017 är han logistikdirektör på Ellos – där han gled in någon månad efter att bolaget i en stor smäll bytte merparten av sina IT-system.

– Jag såg faktiskt till att dröja kvar på min tidigare arbetsplats, för att slippa komma rakt i övergången. När man byter merparten av systemen på en gång blir det nog aldrig helt klockrent från start.

Systembytet var dock ”fantastiskt bra” för företaget, menar han.

– Det var en jättestor investering för Ellos och modigt att bara så där i ett klipp byta. Men vi hade inte stått där vi står idag utan det.

Större krav på logistiken

Hans mission har varit att ställa om Ellos logistik från postorderlogistik till krävande e-handelslogistik. Logistikkraven på postorder beskriver han som relativt enkla.

– Man kunde planera exakt vad man skulle sälja, produkterna på förstasidan visste man sålde bäst, sedan gick det neråt ju längre bakåt i katalogen du kom. Det var ett snävt sortiment med stort djup – hög volym – för varje produkt, och inga direkta krav på ledtider, förklarar Mathias Parkhagen.

Skillnaden mot dagens e-handelslogistik och kundkrav är stor.

– Idag kommer 40–50 procent av alla ordrar in under helgen, vi har tryckt ner våra standardledtider från en vecka till 2–3 dagar. När du gör en sån förändring förändrar du hela bemanningsstrukturen egentligen.

Satsar på lagom snabbt

Ellos jobbar med flera olika leveransalternativ, men de allra snabbaste leveranserna struntar man i.

– Vi har frågat våra kunder vad de vill ha och precision är viktigare än snabbhet. Det här med samma dag-leverans har diskuterats, men vi har kommit fram till att nästa dag-leverans är så snabbt vi vill göra det.

Returerna är en huvudvärk, liksom för så många andra inom mode. Returgraden ligger något under 30 procent, enligt Parkhagen.

– Vi kämpar med vår returlogistik, idag hanterar vi returerna utanför Sverige vilket gör att det
är ganska långa ledtider tillbaka.

Ellos säljer allt från kläder till möbler till den nordiska marknaden under varumärkena Ellos, Jotex och Stayhard. Logistiken sköts från flera lager på Viared, där fashionlagret på runt 70 000 kvm är störst.

Växande möbelsegment

I vinter flyttar man också in i ett nytt, 35 000 kvm stort lager för större produkter som möbler och heminredning: ett växande segment som snart utgör hälften av försäljningen.

– Smågods upp till 70 cm i storlek kan hanteras i vårt automatiserade fashionlagret, medan större produkter hanterar vi manuellt.

Ellos smågodshantering sköts automatiserat i ett sorteringsverk med batchplock som gjorde Ellos logistik modernast i Europa när det köptes in det på 80-talet.

– Systemet är utmärkt för postorderförsäljning med få SKUer och stor volym. Anläggningen fungerar fortfarande bra, men idag får vi själva tillverka reservdelar med en 3D-printer, systemleverantören finns inte längre.

Under seminariet fick Mathias Parkhagen frågan hur kan skulle vilja rigga logisiken med lokalisering av lager och teknikval – om han hade helt fria händer och fick börja på ny kula. Och en sak är säker: Ellos ligger alltid i Borås.

– Ellos är extremt förknippat med Borås, det är en väldigt bra lokalisering för att nå Norden.

Tror på kinesisk teknik

Om han skulle ändra på något skulle det vara fashion-lagret, som gott kunde ha varit högre och mindre sett till bottenytan, och automationen där.

– Jag tror på flexibilitet och lösningar där man automatiserar transporten av gods snarare än själva lagringen. Om vi haft ett blankt papper kanske vi t ex tittat på en Bag-sorter-lösning som de H&M och Zalando investerat i.

Den dagen Ellos investerar i ny teknik kan den bli kinesisk.

– Idag blir man nerringd av kineser som startade företag för ett år sedan och nu har 5 000 anställda, och som säljer teknik till oerhört låga priser. Vi ska ta emot några sådana besök här snart, för att djupdyka i olika tekniklösningar.

Av Klara Eriksson

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *