Containerhantering växer i Uddevalla

När feederfartyget M/V Anina anlöpte Uddevalla i maj var det första gången på flera år som hamnen lossade ett containerfartyg. Foto Uddevalla Hamn

Allt mer av godset som hanteras i Uddevalla hamn flyttas över från bulktransporter till container. I våras startade en direktlinje på sjö till Rotterdam, med avgång varje vecka.

I Uddevalla hamn görs alltmer förädling av logistiken. Terminalens verksamhet växer och i somras fick den tolv år gamla, fasta tågpendeln med containergods till Göteborgs hamn sällskap av en direktlinje med ett feederfartyg till oceanhamnen i Rotterdam. Fartyget avgår varje vecka och i lasten ligger regionalt tillverkade industriprodukter i containers med destination världen, som ofta stuffats i hamnterminalen i Uddevalla.

– Vi ser att kunderna efterfrågar allt mer förädling. Traditionella bulkvaror som papper, trä- och stålprodukter letar sig in i containers tidigare i kedjan, vilket är väldigt positivt för oss säger Ulf Stenberg, vd på Uddevalla hamn.

 

Intermodal nod

Hamnen fungerar som en transportnod mellan bil, båt och tåg. Varje dag går tågpendeln mellan hamnarna i Uddevalla och Göteborg med Green Cargo som tågoperatör. Landterminalens verksamhet bara växer, med industriprodukter som bas. Terminalen hjälper kunder med lagring, stuffning, strippning och transport med pendel, bil eller båt. Idag hanterar terminalen cirka 100 000 ton och 4 000 TEU per år.

– Våra kunder har fattat att de ofta tjänar på att låta mer av det egna godset gå i container till sina kunder, det ger ett jämnare flöde och mottagaren slipper hantera och lagerhålla så mycket gods på en gång, säger Ulf Stenberg.

 

Även finskt tullgods med destination Norge skeppas in i terminalen, vilket ger kunderna lägre kapitalbindning och möjlighet att leverera på avrop – just in time.

En viktig orsak till ökningen av containerhanteringen är CMA CGMs depå i Uddevalla som startades förra vintern. Det första feederanlöpet i hamnen kom i maj med rederierna COSCO/China Shipping/Yang Ming och båten M/V Anina. Det var första gången på flera år som ett containerfartyg lossades i Uddevalla, och lossningen av de 344 containrarna gick över förväntan.

Den nuvarande veckotrafiken är igång i fast trafik sedan i somras med feederfartyget Ice Runner. Ansvarig för linjen är shipping-agenten Global Freight Solutions.

Text Hilda Hultén

Artikel ur LTS Rapport nummer 2 2017

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *