Adnavem lanserar gröna transportval

Göteborgsstartupen Adnavems digitala marknadsplats för internationella sjötransporter vill utmana speditörernas roll i transportkedjan. Nu lanserar bolaget en ny funktionalitet för att välja det grönaste fraktalternativet.

Adnavem – “till skeppet” på latin – grundades 2017 och är en marknadsplats för globala sjötransporter som kopplar upp transportköpare direkt med de som gör jobbet.

Andreas Wramsmyr. Foto Adnavem

– Det är som ett Hotels.com fast för godstransporter. Kunden skriver in sin rutt och får prisförslag direkt från rederierna, berättar Adnavems vd Andreas Wramsmyr.

Han har jobbat i många år på varuägarsidan, bl a som global logistikansvarig på ABB och logistikchef på Gunnebo. Men det var när han fick se branschen från insidan som vd på en speditionsfirma, och som idén att digitalisera speditionen väcktes.

– Speditörernas roll när det gäller standardtransporter är ju egentligen bara att sköta pappersarbetet – och ta bra betalt för det. Digitaliseras den processen kan varuägarna själva styra sina transportkedjor och spara de pengarna.

Initalt fokuserar Adnavem på sjötransporter mellan Asien och norra Europa, med kontor i Göteborg, Shanghai och sedan december Singapore. I leverantörsnätverket ingår globala rederier som Maersk och MSC men också åkerier och tullexpeditörer i Sverige och Kina. Målet är att bygga en internationellt nätverk med fler destinationer, aktörer och transportslag, som flyg och tåglösningar.

 

15–20 procent lägre kostnad

Adnavem vänder sig främst till företag med hyfsat stabila standardflöden till och från Asien. Transportköparen skriver in fraktmängd, start- och slutdestination och marknadsplatsen ger försag på ruttalternativ utifrån t ex pris eller ledtid. Bland de ca 25 kunderna finns bl a Icebug, som importerar skor från Kina till Göteborg och TTS Marin som exporterar maskindelar till den kinesiska varvsindustrin.

– Vi har fördubblat omsättningen och kundantalet varje kvartal det senaste året, så det går framåt. Men målet är att växa ännu snabbare, säger Linda Gårdlöv, CCO på Adnavem.

I snitt sparar kunderna 15-20 procent på transportkostnaden. Adnavem tar en kommissionsavgift på ca 3 procent av totalpriset per bokning.

Linda Gårdlöv. Foto Adnavem

– Det är betydligt mindre än speditörernas marginaler på 30-40 procent. Om en container kostar 25 000 att transportera dörr till dörr blir det ganska många tusenlappar mindre, säger Andreas Wramsmyr.

Att få leverantör att ansluta sig till plattformen har gått förvånansvärt lätt, menar han.

– De flesta inser att det här är framtiden. Transportörerna vill gärna ha direktkontakt med kunderna och kunna planera sina volymer bättre.

“De flesta inser att det här är framtiden”

 

Lanserar gröna transportval

Hittills har man kunnat välja på snabbaste eller billigaste rutten, men nu lanseras val för det grönaste transportalternativet.

– Den här frågan är viktig för väldigt många av våra kunder, det är så kul att äntligen kunna lansera den här tjänsten, säger Linda Gårdlöv.

Adnavem använder alla möjliga tillgänglig datakällor, från fartygets fyllnadsgrad, rutt, hastighet och bränsle till hur mycket koldioxid lastbilen som transporterat containern till hamnen släppt ut. Egenutvecklade algoritmer identifierar och rankar sedan rutt- och fraktalternativen utifrån hur stor klimatpåverkan de har.

– Man kan mer än halvera sina koldioxidutsläpp genom gröna transportval. Idag får kunderna en rapport i efterhand från speditören om sin frakts miljöpåverkan, här kan man aktivt välja den klimatsmartaste frakten direkt.

Får ett system som Adnavems genomslag kan det på sikt hota speditörernas affärsmodell, enligt Andreas Wramsmyr.

– Att anlita en speditör för att koordinera globala transporter har nyttor vid komplexa, tidskritiska flöden, men inte för standardflöden. En del speditörer kommer nog att försöka skapa liknande system själva. Några kommer säkert att lyckas, men de som inte hänger med kommer att få det jättesvårt.

Av Hilda Hultén

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Namn *